دلیل فراموشی درس خواندهشده چیست؟
همهی دانشآموزان درسها را میخوانند و زحمت بسیاری میکشند. بسیاری از آنها تا دیروقت بیدار میمانند و از خیلی تفریحات و سرگرمیهای خود میزنند که نمرهی کامل را در امتحان و آزمون خود بگیرند ولی این اتفاق نمیافتد و خیلی از مطالب را سر جلسهی آزمون فراموش میکنند. دلیلش چیست؟ بیشتر آنها روش درست درس خواندن را نمیدانند.
موارد زیر را در نظر بگیرید تا کمترین فراموشی را داشته باشید:
همهی دانشآموزان درسها را میخوانند و زحمت بسیاری میکشند. بسیاری از آنها تا دیروقت بیدار میمانند و از خیلی تفریحات و سرگرمیهای خود میزنند که نمرهی کامل را در امتحان و آزمون خود بگیرند ولی این اتفاق نمیافتد و خیلی از مطالب را سر جلسهی آزمون فراموش میکنند. دلیلش چیست؟ بیشتر آنها روش درست درس خواندن را نمیدانند.
موارد زیر را در نظر بگیرید تا کمترین فراموشی را داشته باشید:
1. درک معنای مطالبی که میخوانید.
2. درک کل و جزء و در نظر داشتن مطالبی که زیرمجموعهی یک عناوین کلی هستند.
3. بازگویی مطالب برای خود.
4. تمرین و تکرار که باعث انتقال مطالب از حافظهی کوتاهمدت به حافظهی بلندمدت میشود. البته این تکرار و تمرین بهتدریج و با فاصلههای زمانی خاص باید انجام شود.
5. استراحت قبل از یادگیری و بعد از یادگیری که موجب دوام یادگیری و دستهبندی مطالب در ذهن شما میشود.
6. ایجاد تصویر ذهنی از مطلب که خالق آن خود شما هستید.
7. ارتباط آموختهها به هم و یادآوری مطالبی در این زمینه که قبلاً یا سالهای گذشته خوانده بودید.
8. وجود نظم و آهنگ و تبدیل برخی مطالب درسی به شعر و آهنگ که باعث ماندگاری در ذهن شما شود.
چگونه بر فراموشی مطالب خواندهشده غلبه کنیم؟
"مطالعهی سطحی"، "گذر زمان" و "عدم آرامش" سه عامل اصلی در بروز فراموشی هستند.
شاید برایتان اتفاق افتاده است که مطلبی که خواندهاید پس از مدتی فراموش کنید و آن را بهسختی به یاد آورید. آیا تا به حال برای غلبه بر فراموشی راه چارهای اندیشیدهاید؟
به شما پیشنهادهایی داریم تا بتوانید بر فراموشی غلبه کنید.
- یادداشت نکات مهم درسی و مرور آنها در اوقات مرده (به کمک جعبهی بهیاد یا لایتنر)
- استفاده از علایم و نشانهها هنگام یادداشتبرداری
- خلاصه کردن مطالب مهم به زبان خود و مرور آنها در فواصل آخر روز و آخر هفته و روزهای نزدیک به امتحان
- ارزیابی خود با حل سؤالات آزمونهای گذشته و دفترچههای غیر حضوری
- قرار گرفتن در جایگاه یک معلم یا سخنران به منظور حفظ کردن مطالب یاد گرفتهشده، پس از خواندن آنها
- ارتباط برقرار کردن بین مطالب یاد گرفتهشده و مطالب قبلی
- استفاده از روش سؤالگذاری در ابتدای مطالعه
- عدم عجله و اضطراب در یادگیری مطالب